Andres Kuusik: kui oled samasugune kui teised, pole sul midagi brändida

17.09.2024

Tegeledes brändimisega, peab ettevõte mõtlema oma eristuvusele. „Sa pead aru saama oma ressurssidest ja tuumkompetentsidest. Mis on see, mis teeb sind eriliseks? Kui sa oled täpselt samasugune nagu teised, siis sul ei ole midagi brändida,“ ütleb Kantar Emori turundusteemalise taskuhäälingu ”Point” külaline, Tartu Ülikooli turunduse professor Andres Kuusik.

Ta tõi paralleeli iduettevõtetega, kes proovivad leida oma unikaalse tausta või oskuse pealt ideed, mida teistel pole veel tulnud. „Sa teed ja katsetad ja tõepoolest, sul ongi see konkurentsieelis, et teised ei saagi seda järgi teha sellisel kujul.“

Andres Kuusiku esimene erialane töö oli Tartu Raatuse kaubamaja turundusdirektorina, sellele kogemusele järgnes turunduspositsioon Eesti Telefonis (tänane Telia). Minnes doktorantuuri edasi õppima, tekkis värskel doktorandil kohustus ka õpetada ja see on midagi, mida Kuusik tõeliselt naudib. „Loengust ma tulen välja, olen nagu laksu all. See on äge. Ühest küljest saad sa ennast seal niimoodi välja elada ja teisest küljest sa õpid jällegi sealt auditooriumilt ühte koma teist.“ Intervjuus viis jutt sageli iduettevõtete näidetele ja tasub märkimist, et Kuusik on Baltikumi suurima ärifestivali sTARTUp Day idee autor. Tema hinnangul on sTARTUp Day hea näide üritusest, mis on sündinud kogukonna koostöös. „Niimoodi silmade särades, puhta entuka peal tegime selle esimese ära,“ lausus Kuusik, ja lisas, et loodab 2026. aastal ka ümmargusel kümnendal festivalil osaleda. Tema meelest tasub suurettevõtetel iduettevõtetega koostööd teha ning sellest sünnib kasu mõlemale poolele.

Rääkides turundusest, rõhutas Kuusik kliendikesksuse tähtsust. „Vahet pole, mida sa teed: kas sa teed tootearendust, hinnakujundust või kommunikatsiooni – sa pead aru saama, kellele sa teed, mis vajadust see tegelikult rahuldab ja mis talle (kliendile) läheb korda, mis ei lähe. Samamoodi hinnakujunduses: mille eest ta on nõus maksma, mille eest ei ole,“ märkis Kuusik. Ta tõi näite iduettevõtlusest, kus samamoodi vaadatakse, mis on see valu, mida oma toote või teenusega lahendatakse ja kas see on kliendile piisavalt valus, et ta oleks nõus selle lahendamise eest raha välja käima. Selle juures on oluline testimine. “See ei ole lihtsalt, et me teeme siin desk researchi: kuskil targad tulevad, juhtkond tuleb kokku ja (öeldakse, et) „mul naisel on roosad sussid, tema küll rohelisi asju ei osta kunagi“. See ei ole see, et me siin midagi arvame. Mina usun uuringutesse ikkagi väga: et sa lähed põllule ja küsid ja uurid ja vaatled ja testid ja „näed, mul on selline toode – ostad või ei osta“?”

Tema sõnul peab ettevõte selgelt teadma, kes on tema kliendid. „Sa ei saa kõigile meeldida. Kui sa tahad kõigile meeldida, siis sa oled üks keskmine libe asi, mis ei kõneta mitte kedagi. Ehk et sul peab teravust olema ja kõik ei pea sind tahtma. Tegelikult sa ikkagi mõtled välja, kelle jaoks sa oled ja selle järgi sa selle näo kujundad,“ selgitas Kuusik ning lisas, et selle alusel saabki luua läbiva joone ettevõtte turunduses.

Kuula-vaata lähemalt (Spotify/ Apple Podcasts):

Augustis alustasime Kantar Emori uus taskuhäälinguga ”Point”. Turundushuvilistele suunatud taskuhäälingu saatejuht on turunduslektor ja Kantar Emori konsultant Alar Pink. Iga osa keskendub ühele turunduseksperdile, kellel on pikaajalisem turundusvaldkonnas töötamise kogemus ning kes on vastustanud või vastutavad praegu organisatsiooni turundustegevuste eest

Loe ka:
Ruta Kallaspoolik: väikses firmas on nii, et kui sina ei tee, siis keegi ei tee
Arno Pae: turundajatena peame püüdlema empaatia- ja tabamise võime poole
Enel Kolk: edu võti on valmisolek teha oma plaanis muudatusi