Katre Kõvask: kui palju sulle antakse elus võimalust midagi nullist teha?
26.05.2025
26.05.2025
„Alguses ütlesin “ei”, aga siis mõtlesin, et kui palju sulle siis elus antakse võimalust midagi nullist teha?“ avab ta oma YOOKi minemise tagamaid. „Ambitsioon oli globaalne ja siis ma kuidagi jäin mõtlema, et tegelikult oleks äge. Nii ma, nõrk naisterahvas, siis jällegi murdusin,“ muigab ta tagantjärele.
Väga oluline oli saada aru, mis turul toimub ja selle järgi kohandada oma äriplaani. See tähendas networkingule suure tähelepanu pööramist. „Kui sa tahad Eestist minna maailma, siis sa ei saa agressiivselt klienti oodata,“ kõneles Kõvask. Eesti turg on tema hinnangul hea testturg, kuna konkurents toiduainete sektoris on väga kõrge.
Katre Kõvask alustas turundajana ja on mitmeid ettevõtteid juhtinud, aga kas teadsite, et ta tahtis kunagi hoopis arstiks saada? Ühtki sammu ta selles suunas siiski ei astunud. Kõvaskil on põnevaid lugusid meenutada Ösel Foodsis oldud ajast – olgu see Aura mahlabrändi sünd või Linnuse kalja edu ja selle hilisem müümine Coca-Colale või lõpuks kogu Ösel Foodsi müük A. Le Coqile.
Kõvask on pidanud oluliseks tootearenduse juures olemist: „Tootearendus on olnud strateegiline konkurentsieelis ja seal on turundusel absoluutselt väga oluline roll. Kõigepealt tuua midagi lauale, mida teha, ja siis ka lõplikult otsustada, mida turule tuua.“ Premias sai Kõvask juhipositsioonile. „Päris raju hüpe oli. Sain oma ristsed siis, kui tegime Premiale roadshow’d IPO jaoks,“ meenutas Kõvask. Ta rääkis tulihingelise brändisaadikuna, ent mõistis kiirelt, et selles rollis ja ajal peab ta rääkima investorite ja finantsinimeste keeles. Nii viis ta end finantsjuhi abiga kiirelt kurssi rahajuhtimise teemadega.
Ettevõtte juhtimisel on numbrid olulised, kuid ei tohiks ainult neisse kinni jääda. „Nagu öeldakse – Excel kannatab kõike, sa võid sinna kirjutada mida iganes, tegelikult sa pead selle ka realiseerima. Elluviimise pool on tegelikult ikkagi olulisem, mis viib selleni, et sa pead väga hoolikalt valima oma tiimi. Sa pead neid usaldama, nad peavad olema sinuga nii-öelda samas DNAs või vähemalt jagama seda vaadet, saama aru, mis on eesmärgid ja kuhu suunas tuleb joosta ja seda õhinat ja tuhinat siis kuidagi edasi kandma. Ega sa teistmoodi neid eesmärke ei saavuta.“
Juttu tuli ka sellest, kuidas hoida end läbipõlemise eest, arvestades, et ettevõtte ehitamine ja rahvusvahelisele turule viimine on väga stressirohke. Kõvaski sõnul on siin vaja oma piire tunda. „On mingid piirid, kust üle minna ikkagi ei saa. Üks kindel kriteerium minu jaoks on see, et kui ma öösel magada ei saa, siis on midagi väga valesti. See hingerahu või unerahu on minu jaoks nii oluline. Ma olen seda paar korda läbi teinud, et paar ööd ei magagi peaaegu, muretsed oma tööasjade pärast. Tervis on ainuke, mis meil on ja seda tuleb hoida – kui see kõik hakkab kuidagi tervise peale, siis on aeg muutus teha.“ Kõvask on seda meelt, et oma kogemusi tuleb jagada – rääkida ka sellest, kui miski ei läinud hästi. Nii on sellest võimalik õppida.
Peale YOOKi põneva arenguloo kuuled podcasti käesolevast osast Premia näitel ka seda, mida muudab see, kui ettevõte börsile läheb; miks Kõvask ütleb, et jäi Teres oldud aja jooksul aastaid vanemaks ning kuidas tuua turule frantsiis (Burger Kingi näitel).
Kuula-vaata lähemalt (Spotify ja Apple Podcasts):
Mullu augustis alustasime Kantar Emori taskuhäälinguga ”Point”. Turundushuvilistele suunatud taskuhäälingu saatejuht on turunduslektor ja Kantar Emori konsultant Alar Pink. Iga osa keskendub ühele turunduseksperdile, kellel on pikaajalisem turundusvaldkonnas töötamise kogemus ning kes on vastustanud või vastutavad praegu organisatsiooni turundustegevuste eest.
Loe ka:
– Tambet Asi: kui idee ei püüa tähelepanu, pole kanalil ka jõudu
– Erik Sakkov: Eesti ärikultuur vajab küpsemist
– Margot Holts: kriisis õnnestumise võti on ettevalmistus
Balti regiooni juht, Kantar Emor
On asju, mis selles andmete külluses ei muutu – see on inimene ja tema käitumine. Tehnoloogiliste uuenduste puhul ei tohi seda arusaama kaotada ning liialt andmetesse kinni jääda. Kui teed kampaaniat, on võimalik võtta sadakond mõõdikut, aga kui sa sellega igapäevaselt ei tegele, tunned end eksinult. Andmete kasutamise ülim eesmärk on ikka inimene ja tema käitumise mõistmine.