Turundustrendid 2025

03.01.2025

Kantari eksperdid on kokku pannud turundustrendid alanud aastaks. Vaatame erinevaid suundumusi, mis aastat iseloomustavad – alates arengutest sotsiaalmeedias ja tehisaru mõjudest kuni otseülekannete ja jätkusuutlikkuse teemadeni välja.
  • Muutunud televaatamisharjumused

Möödas on ajad, kus vaatasime televisiooni ainult n-ö staatiliselt, otseajas. Kasutame aina enam järelvaatamist ja voogedastusvõimalusi. Turundajad seisavad silmitsi väljakutsega, kuidas selles olukorras reklaami osta. Lahendus peitub mitmekesisuses ja oma brändile sobivate reklaamikombinatsioonide testimises. Meediamaastik on killustunud ning tarbijad hindavad individuaalsust ja mitmekesisust. Vaatamisharjumused erinevad demograafia ja riikide lõikes.

  • Sotsiaalmeedias tuleb tähelepanu välja teenida

Kantar Media Reactions 2024 andmetel ütleb 31% inimestest üle maailma, et sotsiaalmeediaplatvormidel olevad reklaamid köidavad nende tähelepanu. See on märkimisväärselt vähem võrreldes eelmise aasta 43%ga. Varasemad arutelud sel teemal on keskendunud nooremate tarbijate tähelepanudefitsiidile, kuid pettumust sotsiaalmeedia suhtes kogevad kõik põlvkonnad. Inimesed on harjunud sotsiaalmeedia dünaamilise olemusega ning ootused on tõusnud. See tähendab, et tähelepanu köitmine sotsiaalmeediaplatvormidel on muutunud keerulisemaks.

Tähelepanu tuleb välja teenida. Brändid ei saa leppida lihtsalt “platvormile sobiva sisuga”, vaid peavad seal ka silma paistma. Silmapaistvuse saavutamise viis ei ole universaalne. Kui z-põlvkonnale (sündinud alates 1997) on võtmetähtsusega muusika reklaamides ning beebibuumeritele (sündinud 1947-64) ja x-generatsioonile (beebibuumeritest järgmine põlvkond) huumor, siis y-põlvkond (n-ö millenniumilapsed) väärtustab mõlemaid võrdselt. Tuleb mõelda, kuidas rääkida vana lugu uues võtmes ning milliseid uuenduslikke lähenemisi kasutada.

  • Tehisaru: mõista, kus seda kõige paremini rakendada

Turundajad pööravad 2025. aastal rohkem tähelepanu andmete päritolule. Kantar Media Reactions 2024 andmetel suhtub 68% turundajatest tehisaru kasutamisse turunduses positiivselt ja 59% on põnevil selle kasutamisest reklaamides. Samas 36% turundajatest ei usu, et neil või nende meeskondadel on vajalikud oskused selleks kõigeks ning 44% ütleb, et nad suudavad eristada, kui reklaamis on kasutatud tehisaru. Tarbijatest 43 % väidab, et nad ei usalda tehisaruga loodud reklaame.

Turundajad peavad veenduma, et algandmed on usaldusväärsed ning asja- ja ajakohased.

  • Jätkusuutlikkus peab olema laiem eesmärk

Regulatsioonid kiirendavad ESG-teemade jõudmist ettevõtete tegevustesse. 93% tarbijatest ütleb, et nad soovivad jätkusuutlikumat eluviisi. Üleilmselt leiab 94% turundajatest, et nende ettevõtete kestlikkuse tegevuskavad peavad olema ambitsioonikamad.

Nagu ütleb Jane Wakely PepsiCost: „Jätkusuutlikkus ei saa olla ainult turunduse päevakorras. See peab olema terve ettevõtte eesmärk ning turunduse ülesanne on leida viisid, kuidas jätkusuutlikkuse teemasid tarbijatele asjakohasemaks muuta ning suunata vastavad algatused ettevõtte jaoks kasvu toovateks.“

  • Sisuloojad loovad kogukondi, brändid peavad kohanema

Sisuloojad loovad kogukondi ja püüavad usaldust üles ehitada. Goldman Sachs prognoosib, et 2024. aastal on n-ö sisuloojate majandus 250 miljardi dollari suurune tööstusharu ja see võib 2027. aastaks ulatuda lausa 480 miljardi dollarini. Sisuloojad, kes mõjuvad tarbijate jaoks autentselt, on brändide jaoks väga olulised oma sihtrühmadeni jõudmiseks.

  • Kaasamine on hädavajalik

Turundajad on aastaid alahinnanud kaasatust kui strateegilist tegurit kasvu saavutamiseks. Kantari Brand Inclusion Index 2024 järgi mõjutab brändi mitmekesisuse ja kaasatuse püüdluste tajumine ostuotsuseid peaaegu 8 inimese puhul 10st. Sealjuures on mõju suurim z- ja y-põlvkonna seas ning LGBTQ+ kogukondades.

ÜRO andmetel on 2050. aastaks maailmas iga neljas inimene Aafrikast pärit. Lisaks on põlvkondade vahetus avanud ukse laiemale identiteedivalikule. Igaüks ootab, et neid mõistetakse nende erinevustest hoolimata.

  • Vähem inimesi, vähem ostjaid

Aeglustuv rahvastiku kasv on tõsiasi kogu maailmas ja rida riike kogeb juba rahvastiku vähenemist. Lisaks on mängus teised tegurid: noored abielluvad hiljem, saavad lapsi hiljem ja elavad väiksemates leibkondades. Vanemad ja vähem kulutavad ostjad moodustavad aina suurema osa turust. Positiivsest küljest tähendab väiksemate leibkondade kasv rohkemate leibkondade koguarvu.

Brändide jaoks on oluline muuta rohkem inimesi oma brändi suhtes vastuvõtlikuks, olla rohkem kohal ning otsida uusi tarbimisolukordi ja võimalusi, eriti kiire kasvu niššides ja kohtades, mis on seni jäänud tähelepanuta.

  • Innovatsiooni piiride laiendamine

Näeme üha rohkem brände laienemas oma tavapärastest tegutsemispiiridest, püüdes saavutada järkjärgulist kasvu. Näiteks Oreo ja Ferrero sisenesid jäätiseturule ning ka Oral-B on oma tootevalikut hambaharjadest kaugemale laiendanud. Järkjärgulise kasvu saavutamine toob kaasa riske. Oma võimalusi tuleb terviklikult kaaluda ja mõista.

  • Reklaamivõimalused jaemüüjate platvormidel arenevad

Uuringud näitavad, et Ameerika Ühendriikides moodustab retail media networks (RMN) 2028. aastaks pea veerandi riigi meediareklaami kuludest. See tähendab digireklaami platvorme, mis võimaldavad brändidel jõuda väga täpselt sihitud sihtrühmani personaalse reklaami kaudu jaemüüja veebilehel, äpis ja poodides paiknevatel digiekraanidel. Ameerika Ühendriikides on selles valdkonnas suured tegijad näiteks Amazon Advertising ja Walmart  Connect: otsid seal näiteks arvutit ja selle tulemusel avanevad sulle ka reklaami ostnud arvutitootjate reklaamid. Kantari Media Reactions 2024 andmetel plaanib 41% turundajatest suurendada tänavu oma investeeringuid RMN platvormidel.

  • Live-müük kaubanduses on Hiinas tugevalt kanda kinnitamas

Livestreaming on viimastel aastatel Hiinas kanda kinnitanud. Platvormid nagu Taobao Live, Douyin ja WeChat jõuavad poole elanikkonnani, pakkudes nii meelelahutust kui ka ostlemisvõimalusi. McKinsey prognoosib, et live-müük võib 2026. aastaks moodustada 20% Hiina jaemüügist, kusjuures põhilised sihtrühmad on nooremad ehk z- ja y- põlvkonnad. Edukad n-ö saatejuhid loovad vaatajatele kaasahaaravaid narratiive, mis hoiavad vaatajate tähelepanu ja julgustavad korduvostudele.

Allikas, kust saad kõigest pikemalt lugeda: Kantari blogi

Loe ka:
Milliseid reklaamikanaleid tarbijad eelistavad?
Vaata parimaid reklaame üle maailma