Uuring: tehisaru puhul kardetakse enim töökohtade kadumist

01.09.2025

Kuigi paljusid inimesi köidab see, mida tehisaru võimaldab teha lihtsamini ja mugavamalt, on tehisaru laialdasem kasutuselevõtt seotud ka hirmudega. Kantari üleilmses uuringus küsiti, milline on inimeste suurim mure tehisaru tööriistu kasutades. Kõige enam peljatakse osade töökohtade kadumist.

Seda mainis 22% vastanutest. Mure töökohtade kadumise pärast oli eriti suur Lõuna-Aafrika Vabariigis (33%), Suurbritannias ja Prantsusmaal (mõlemas 26%), peegeldades hirmu, et tehnoloogia areng asendab inimeste senised töökohad.

Teiseks suurimaks mureks oli isikuandmete väärkasutamine, seda nimetas iga viies vastaja. Kõige tundlikumad olid selles küsimuses Brasiilia (24%), Singapuri (23%) ja Hiina (22%) inimesed.

Märkimisväärne oli ka kartus, et tehisaru muutub liiga võimsaks (18% vastanutest märkis seda). Keskmisest tugevam oli see kartus Saksamaal (25%) ja Indias (22%), viidates sügavamale murele kontrolli ja järelevalve pärast.

Mõnevõrra vähem (15%) peljatakse privaatsuse vähenemist, tehisaru tehtavaid vigu (13%) ja tehisaru puudutavate regulatsioonide puudulikkust (11%).

Need hirmud näitavad, et inimesed soovivad tehisaru kasutades säilitada kontrolli. Brändid peaksid mõtlema, kuidas kujundada tehisaru tööriistu nii, et need suurendaksid inimeste autonoomiat ja toetaksid otsuste tegemist, mitte ei võtaks seda otseselt üle.

Kas tehisaru loodav sisu on täpne?

Inimestelt küsiti ka seda, kui sageli nad puutuvad kokku tehisaru loodud vale või ebatäpse sisuga. Üllatuslikult ütles peaaegu pool vastanutest (47%), et nad kogevad valesid tulemusi harva või mitte kunagi. Usaldus tehisaru pakutavate tulemuste suhtes oli eriti kõrge Hiinas (69%), Brasiilias (55%) ja Lõuna-Aafrika Vabariigis (60%).

Samas vastas märkimisväärne osa (30%), et nad puutuvad vigadega kokku sageli või peaaegu alati. Probleem oli kõige teravam Indias (41%), Singapuris (35%) ja Austraalias (33%). Tähelepanuväärne on ka ebakindluse määr: 23% vastajatest tunnistas, et nad ei tea, kui sageli nad tegelikult eksitavat sisu näevad.

Kuigi paljudel kasutajatel on tehisaru kasutamisega positiivsed kogemused, pole ebatäpsused harvad. Usalduse kasvatamine nõuab nii tehisaru pakutavate väljundite kvaliteedi parandamist kui ka kasutajate aitamist selles osas, et nad oskaksid paremini tehisaru loodavat hinnata.

Kantar viis uuringu läbi veebis perioodil 11. aprill – 2. mai 2025. Sellele vastas 10 000 inimest kümnest erinevast riigist (Austraalia, Brasiilia, Hiina, Prantsusmaa, Saksamaa, India, Singapur, Lõuna-Aafrika Vabariik, Ühendkuningriik ja Ameerika Ühendriigid).

Allikas: Kantari blogi

Loe ka:
Uuring: tehisaru tõus emotsionaalse toe pakkujana