Uuring: tehisaru tõus emotsionaalse toe pakkujana
13.08.2025
13.08.2025
Aina rohkem inimesi katsetab tehisaru-põhiseid tööriistu emotsionaalse toe allikana. Nad otsivad n-ö kuulajat, neutraalset arvamust või lihtsalt turvalist kohta, kus end väljendada. Koos kasvava huviga kerkivad ka küsimused sellega kaasnevatest muredest, kirjutab Steve Wigmore Kantari blogis.
Kantar viis uuringu läbi veebis perioodil 11. aprill – 2. mai 2025. Sellele vastas 10 000 inimest kümnest erinevast riigist (Austraalia, Brasiilia, Hiina, Prantsusmaa, Saksamaa, India, Singapur, Lõuna-Aafrika Vabariik, Ühendkuningriik ja Ameerika Ühendriigid).
Uuringust selgus, et 54% vastajatest on tehisaru kasutanud mingil moel emotsionaalse toe saamiseks. Kõige enam (29%) levinud viisiks on tehisaru kasutamine n-ö isikliku coach’i/nõustajana. Teiseks (25%) mainiti vaimse heaolu tuge. Need on märgid sellest, et tehisarult ei otsita enam ainult vastuseid, vaid ka julgustust ja tuge.
Kõige enam on tehisaru emotsionaalse toe saamiseks kasutanud nooremad põlvkonnad ehk z-põlvkond (kuni 27-aastased) ning y-põlvkond (28-43-aastased).
Küsimusele, kui mugavalt tunneksid vastajad end tehisaruga isiklikke või emotsionaalseid detaile jagades, vastas 41% inimestest, et tunneks end üsna või väga mugavalt. See viitab kasvavale avatusele tehisaru kui n-ö usaldusisiku suhtes.
Vajadus inimliku toe järele on endiselt kõrge. Valdav enamik (70%) eelistab jätkuvalt inimlikku emotsionaalset tuge. See eelistus on kõige tugevam beebibuumerite (vanuses 60+) seas (78%), samas kui z-põlvkonna seas on see madalaim (65%). See näitab põlvkondlikku erinevust tehisaruga suhtlemisel.
Lisaks nõustub 60% vastanutest, et tehisarul puudub inimlikuks toetuseks vajalik empaatia. Seega, kuigi tehisaru kui emotsionaalse toe pakkuja vastu tuntakse huvi, eelistatakse olulistel hetkedel siiski inimlikku kontakti.
Kuigi tehisaru ei asenda inimlikku kontakti, väärtustatakse seda üha enam erapooletu ja hinnanguvaba n-ö vestluspartnerina.
Andmed näitavad, et 34% tarbijatest pöörduks tehisaru poole keerulise otsuse korral, et saada neutraalne vaatenurk. Pea kolmandik (32%) kasutaks tehisaru siis, kui on vaja kellegagi rääkida, kuid ei taheta teisi koormata. Pea sama palju inimesi (30%) pöörduks tehisaru poole lihtsalt selleks, et suhelda ilma arvustamist või hukkamõistu kartmata.
Mida lähedasemaks muutub tehisaruga suhtlemine, seda olulisemaks saab usaldus. Isiklike mõtete, probleemide ja otsuste jagamine eeldab kindlustunnet, et need jäävad konfidentsiaalseks.
Iga teine nimetabki suurima murekohana tehisaru kui emotsionaalse toe pakkuja puhul küsimust privaatsusest ja andmete turvalisusest. Välja tuuakse ka puudulik empaatia (43%) ja emotsionaalse manipuleerimise oht (32%).
Need mured on eriti levinud beebibuumerite seas ning riikidest Austraalias ja Lõuna-Aafrika Vabariigis. See näitab, et lisaks kasulikkusele peavad tehisarul põhinevad lahendused olema turvalised ja läbipaistvad.
Emotsionaalne seotus tehisaruga kasvab, kuid mitte ilma komistuskivideta. Edu saavutavad need brändid, kes suudavad uuenduslikkuse ühendada läbipaistvuse ja autentse lähenemisega.
Koos tehisaru arenguga muutuvad ka tarbijate ootused. Emotsionaalsete aspektide mõistmine saab olema võtmetähtsusega, et luua eri põlvkondi ja kultuure kõnetavaid tarbijakogemusi.
Allikas: Kantari blogi
Uuringuekspert, Kantar Emor
Viimastel aastatel aset leidnud muutused brändide edetabelis viitavad sellele, et Eesti elanikud hindavad üha enam globaalseid ja vähem kohalikke kaubamärke. Nii leiame Kalevi ja ERRi kõrvalt YouTube'i ja Google'i.