Tartlased hindavad linna parimaks kaubanduskeskuseks Lõunakeskust; mitmes kaubagrupis on ostmine selgelt vähenenud

14.08.2025

Meie Tartu kaubanduskeskuste seireuuring näitas, et tartlaste ja tartumaalaste hinnangul on ülekaalukalt parim tööstuskaupade ostukoht endiselt Lõunakeskus. Võrreldes eelmise aasta uuringuga paistab silma, et mitmes kaubagrupis on ostmine märkimisväärses langustrendis.

”Küsisime, kas inimesed on viimase poole aasta jooksul erinevate kaubagruppide tooteid ostnud ja kõige suuremat langustrendi on märgata sisustuskaupade ja mööbli, jalatsite ja kodumasinate/koduelektroonia ostmisel,” kommenteeris Kantar Emori uuringueekspert Anu Varblane.  ”See võib olla tingitud üldisest majanduslikust ebakindlusest, mis on tarbijaid pannud ostuotsuseid rohkem läbi mõtlema ja võimalusel edasi lükkama või hoopis ära jätma,” lisas ta.

Tuntuselt järgnevad Lõunakeskusele Tartu Kaubamaja, Kvartal, Tasku keskus ja Eeden. Kui inimestel paluti nimetada mõni Tartu kaubanduskeskus või kaubamaja, siis ligi 90% nimetab Lõunakeskust. ”Veidi üllatuslikult toob lausa 15% Tartu elanikest kaubamaja, kaubanduskeskuse või suurema tööstuskaupade ostukohana välja Prismat. Seega meenub Prisma selles kontekstis sagedamini kui mitmed väiksemad Tartu ostukeskused,” märkis Varblane.

Lõunakeskus on kõige laiema ostjaskonnaga tööstuskaupade ostukoht Tartus. Viimase kahe kuu jooksul on sealt kaupu ostnud 72% ja teenuseid kasutanud pea iga teine tartlane. Teenuste kategoorias paistab silma Eedeni keskus, mis kaupade ostukohana on populaarsuselt kolmandal kohal, kuid teenuste puhul teine.

Kui üldiselt on Lõunakeskus kõigi peamiste kaubagruppide ostmisel Tartus eelistatuim kaubanduskeskus, siis kõige tihedam konkurents valitseb parfümeeria- ja kosmeetikatoodete segmendis. Neid kaupu meeldib eriti just noorematele tartlastele osta ka Kvartalist ja Tartu Kaubamajast.

Tartu atraktiivseim rõivakett on jätkuvalt H&M. Naisteriiete kategoorias on viimaste aastatega märgatavalt oma positsiooni parandanud Sinsay, jalatsite puhul on enim kasvanud Weekendi eelistajad.

Kaubanduskeskustes asuvatest söögikohtadest külastavad tartlased enim just neid, mis asuvad Lõunakeskuses. Seejuures on Lõunakeskuse populaarsus kasvanud just 15–24-aastaste seas, seda peamiselt Kvartali keskuse arvelt. Tartlaste lemmikud söögikohad kaubanduskeskustes on Chi, Hesburger ja McDonald’s.

Uuring viidi läbi veebis ja telefoni teel perioodil 3.–26. juuni ning sellele vastas 665 Tartu ja Tartumaa elanikku vanuses 15–74. Uuring on esinduslik piirkonna vastavas eas elanikkonna suhtes.

Anu Varblane

Anu Varblane

Uuringuekspert

+372 626 8540