Urmas Lilleorg: reklaamiäril ei ole Eestis suurt kasvu ja see mõjutab turundust
06.11.2025
06.11.2025
“Eesti turg on nii väike, et siin on lihtsalt turg ära jaotatud,” ütles Lilleorg. Ta lisas, et tootearendust on vähe ning paljud valdkonnad liiga reguleeritud, mistõttu pole reklaamiäril suurt kasvu ja turunduse roll väheneb. Eksport Eesti agentuuridest on samuti keeruline, sest vaid vähesed suudavad teenindada suuri kliente. Tema sõnul tuleks mõelda koostööle: “Kui me paneme mingi kamba kokku ja töötame välja tootestatud teenuse, siis ju võidavad kõik.” Lilleorg pakkus välja, et kuna Eestis on elaniku kohta kõige rohkem ükssarvikuid, võiks keskenduda idufirmade turundamisele.
Tehisintellektist rääkides ennustas Lilleorg, et tulevikus tekivad promptikirjutajad, kelle töö on koostada juhiseid, millele võib kuluda mitukümmend minutit. Ta rõhutas pideva õppimise ja katsetamise vajadust: “Mina alustan hommikut uudistega, mis on AI-kesksed. Kella kaheksast üheksani olen juba rahvale saatnud väga palju mõtteainet. Tuleb jälgida ja katsetada seda, mis on jõukohane.” Lilleorg lisas, et tehisintellekti tuleks vaadata kui töövahendit. “Mingil hetkel AI-kiht kaob ära ja see muutub lihtsalt üheks tööriistaks,” selgitas ta.
Kaugtöö loovtööstuses saab olema paindlik. Lilleorg selgitas, et 20-liikmelises tiimis võib virtuaalselt töötades saavutada paremaid tulemusi, kuid tähtis on õigete inimeste valik. Kliendid on Lilleoru arvates pigem pragmaatilised ning uhkest kontorist on olulisem mugav parkimine ja esmamulje agentuuri sisenedes. “Kui nad vaatavad, et happy people (õnnelikud inimesed – toim.), siis on kõik paigas,” sõnas ta.
Lilleorg rääkis, et tunneb inimesega kohtudes kiiresti, kas koostöö võiks toimida või mitte: “Sa näed inimest, vaatad silma ja viie sekundiga saad aru, kas see (sobivus) on või ei ole. Ja üldiselt on need valikud olnud head.” Meeskonna suurusest rääkides lisas ta, et parim tiim koosneb neljast-viiest inimesest ning vähemalt üks neist peaks olema naine. “Muidu lähed kuhugi kreeni,” märkis ta muiates.
Kui maailmas kogus populaarsust mobiilimäng Angry Birds, hakkas Lilleorg mõtlema, miks reklaamid ei võiks olla sama kaasahaaravad kui mängud. Mõni aeg hiljem nägi ta interaktiivset Coca-Cola reklaami, kus purki sai ekraanil näpuga liigutada. “Ma mõtlesin, et vau – see on küll midagi, millega tasub tegeleda,” meenutas ta. Nii sündis kümme aastat tagasi agentuur NEXD, mis nüüd selliseid reklaame loobki.
Veel kuuled, kuidas mõjutab AI järgmised viis aastat turundust, miks ootab Lilleorg teleturu vabanemist ja kus kulgevad ärikultuuri punased piirid. Samuti meenutas külaline 1990. aastate algul Eesti Vabariigile toodetud pitsateid, mida seni kasutatakse, ning heitis pilgu karjäärile, mis sai alguse hoopis teede ja sildade ehitamisest.
Kuula-vaata lähemalt (Spotify ja Apple Podcasts):
Mullu novembris alustasime turunduspraktikate taskuhäälingu “Point” lisasaatega “Point+”, kus igal nädalal võetakse fookusesse üks teema, mida kutsutakse kommenteerima valdkonna ekspert.
Juhataja, Kantar Emor
Tihti kipuvad hindajad määrima Y-generatsioonile pähe „unikaalseid“ omadusi, mis on tegelikkuses iseloomustanud noori inimesi läbi aegade. Ent Y-põlvkonnal on võrreldes varasematega ka eripärasid, mis tulenevad mitte mingist sünnipärasest unikaalsusest, vaid keskkonnast, kuhu on sünnitud. Ja keskkond on võrreldes 1990. aastatega vägagi muutunud.