Andreas Kaju: mõeldamatu, et lobiettevõtte juhid osaleksid poliitikas

20.11.2025

Värskes “Point+” episoodis on külas suhtekorraldusbüroo Meta Advisory kaasasutaja ja partner Andreas Kaju. Tema sõnul võib töötamine nõustamisettevõttes olla moraalselt nõrgale inimesele ohtlik, sest toob kaasa rohkelt eetilisi katsumusi.

Kaju hinnangul on mõeldamatu, et lobitöö või poliitikakujundamisega tegeleva ettevõtte juhid osaleksid aktiivselt poliitikas. “Ei ole võimalik olla erakonna juhtorgani liige, kandideerida samal ajal erakonna nimekirjas linnapeaks ja öelda, et olen huvikaitses või poliitikakujundamises ettevõtete erapooletu nõustaja – seda ei usu mitte ükski klient,” märkis ta. Tema sõnul tuleb agentuuri loomisel kohe kokku leppida selged piirid. Täispikas osas kuuled, millised on Meta põhimõtted ning kellega on koostöö välistatud.

“Hästi on korraldatud turundus ja kommunikatsioon, müügitoetus ja ettevõtte maine juhtimine nendes ettevõtetes, kus kõik on laua taga,” ütles Kaju. Ta selgitas, et edu saavutamiseks peavad erinevate agentuuride partnerid töötama ühtse meeskonnana ja neile tuleb jagada infot koos, sest see loob ühise pingutuse ja selgema eesmärgi. Samal põhjusel toetab Kaju ka turundus- ja kommunikatsioonijuhi ametikohtade ühendamist, mis tema hinnangul suurendab koostööd ja vähendab sisekonkurentsi.

Meedia rahvusvahelistumine on Kaju sõnul toonud kaasa killustumise ning ühtset avalikku ruumi enam ei ole. “Kui mingil hetkel oli võimalik minna “Aktuaalsesse kaamerasse” ja rääkida poole Eesti rahvaga, siis täna jõuad sa niimoodi umbes 10 protsendini elanikkonnast. Kui mõelda, et kommunikatsioon on korduse kunst ja kuidas jõuda kõikide inimesteni, siis täna pead selleks planeerima väga palju tegevusi väga erinevates kanalites,” kõneles ta. Lisaks tuli juttu, milliste teemade puhul on ajakirjandusse pääsemine endiselt vajalik ja milliste puhul enam mitte.

Sotsiaalmeedia esiletõus tähendab poliitikutele eelkõige võimalust suhelda valijatega otse, sõltumata traditsioonilisest meediast. “Kui sa päriselt tahad midagi rasket teha, mis võib osutuda ebapopulaarseks, kui seal vahel seisab traditsiooniline meedia, siis nüüd on sul olemas kõik vahendid, et rääkida valijaga otse nii pikalt, kui tahad,” ütles Kaju. Küsimus on aga selles, kas poliitikud kasutavad uusi kanaleid ka tõsiste ja keeruliste teemade arutamiseks või piirduvad meelelahutusliku sisuga, mis Kajule praegu silma jääb.

Kaju usub, et elus mängivad suurt rolli juhus ja õnn, kuid nende toimimiseks peab inimene olema avatud. “Sa pead proovima ja kinni haarama asjadest, mis su ellu tekivad. Võid loobuda siis, kui oled proovinud ja see ei sobinud sulle,” ütles ta, tuues näiteks aja, mil töötas 23-aastaselt peaministri nõunikuna. Tagasi vaadates tõdes Kaju, et ise ta nii noori valitsusjuhi otsustesse ei kaasaks, kuid rõhutas, et noortel on kommunikatsioonis oluline roll, sest just nemad tajuvad kõige paremini eakaaslaste ootusi ja oskavad neid kõnetada.

Lisaks arutlesime, kuidas on muutunud ettevõtete arusaam turundusest ja kommunikatsioonist, kuidas mõjutab valijaskonna muutumine erakondade sõnumeid ja tulevikku ning kas kohalik poliitika on riigistunud. Kaju vaatas tagasi ka oma kujunemisloole ning rääkis, millist rolli on selles mänginud kirjandus ja väitlus.

Kuula-vaata lähemalt (Spotify ja Apple Podcasts):

Mullu novembris alustasime turunduspraktikate taskuhäälingu “Point” lisasaatega “Point+”, kus igal nädalal võetakse fookusesse üks teema, mida kutsutakse kommenteerima valdkonna ekspert.

Loe ka: 

Janek Mäggi: kes ainult riske näevad, need kaugele ei jõua
Annika Arras: Eesti erakondades on parteibränd enamasti persoonibrändist üle
Henri Käsper: tänases tööriistakastis on oluline korduste arv, ühte sõnumit tuleb korrata palju kordi