Indrek Soom: soovisin algusest peale teha teistsugust agentuuri
23.10.2025
23.10.2025
“Meediat planeerida oskavad täna kõik agentuurid paremini või halvemini – see on hügieenitase,” ütles Soom. “Väärtus tekib siis, kui suudad defineerida ja mõõta, kui palju mõjutab turundus äritulemust.” Kümme aastat tagasi oli Initiative Baltikumis esimene meediaagentuur, mis kasutas ökonomeetrilist mudeldamist, et teha ettevõtte majandustulemustel põhinevaid andmepõhiseid otsuseid. Mudel aitab tuvastada turunduse tegeliku mõju ärile ning leida investeeringute ja nähtavuse taseme, mis toob parima kasumi. Esimesena analüüsiti uue meetodi abil Coopi andmeid. “Sealt sai alguse Initiative’i püstiloodis kasv,” meenutas Soom. “Täna on meie mudelite täpsus online’i puhul vähemalt 95% ja offline’i puhul umbes 90%.”
“Turundus ei ole ainult kommunikatsioon,” rõhutas Soom. Tema sõnul saab turunduse roll ettevõttes selgemaks, kui näidata juhatusele investeeringute tasuvust. Turundaja peaks andma tegevusele rahaliselt mõõdetava väärtuse, mis võimaldab ettevõttes rohkem kaasa rääkida.
Piiratud eelarve puhul tehakse Soomi arvates sageli viga, kui püütakse olla nähtav igas kanalis korraga. “Su eelarve hajub nii ära, et sa ei ole enam kuskil,” märkis Soom. Keskenduda tasub kanalitele, kus piisava mahuga investeering annab kindla tulemuse. Samas soovitab Soom proovida ka uusi kanaleid, sest kui jääda liiga kindlaks varasemale, võib turundus muutuda ühetaoliseks.
Rääkides Balti riikide ärikliimast, märkis Soom, et Leedu majandus on heas seisus tänu Poolale, Lätil läheb praegu paremini kui Eestil, kuid turunduse ja andmeanalüütika valdkonda juhib endiselt Eesti.
Soomi sõnul põhineb Initiative’i kasv kindlatel väärtustel, protsessidel ja inimestel. “Kui need on paigas, siis tulemus tuleb reeglina järele ja tihtipeale kiiremini, kui oskad arvata,” ütles ta. Turundusagentuuride valdkonnas toimuvate kiirete muutuste tõttu keskendub ta hetkel Initiative’i teenuse sisulisele arendusele ning otsib uusi lähenemisi.
Veel selgitas Indrek Soom, kuidas mõjutab andmepõhine turundus loovagentuure ja millest sünnivad parimad kampaaniad. Ta jagas mõtteid agentuuri juhi rollist, turule sisenemisest olukorras, kus ettevõte ei ole teretulnud, ning reklaamimahust venekeelses meedias. Samuti rääkis Soom unistuste kliendist, selgitas müügiandmete jagamise olulisust ja meenutas, millisele töökohale kandideerides pidi tegema IQ-testi.
Kuula-vaata lähemalt (Spotify ja Apple Podcasts):
Mullu novembris alustasime turunduspraktikate taskuhäälingu “Point” lisasaatega “Point+”, kus igal nädalal võetakse fookusesse üks teema, mida kutsutakse kommenteerima valdkonna ekspert.
Loe ka:
– Karl Mattias Õige: veel mõni aasta tagasi usuti, et turundus on täielikult mõõdetav, kuid tegelikkus on vastupidine
– Brit Mesipuu: vali üks või kaks kanalit ja ole seal hea
Juhtekspert, Kantar Emor
Inimesed hindavad endiselt traditsioonilisi offline-reklaamikanaleid, samas kui turundajad eelistavad online'i. Offline-kanalites ajavad reklaamid inimesi vähem närvi, sest need tulevad nende igapäevaellu rohkem möödaminnes. Seevastu internetis käituvad reklaamid tihtilugu nagu ebaviisakad külalised, kes ei teata oma tulekust ette ja saabuvad kõige ebasobivamal hetkel.