Karin Niinas: muutused on uuringutööstuse loomulik olek
02.10.2025
02.10.2025
Ta näeb muutust loomuliku ja põneva osana uuringutööstusest: „Sellepärast see valdkond ongi huvitav, et see on koguaeg muutuses. Siin on inimesed, kellele meeldib olla roolis ja sõita nii, et juuksed lehvivad. Vahel võib võtta ka seest õõnsaks, aga see on põnev. Muutus ongi meie loomulik olek. Kui on teadmatus, siis mõtle nii, et see on minu sõber: mõtestad selle lahti ja sealt tulevad valikud välja.“
Ajas on täienenud oskused, mida uuringueksperdilt oodatakse. „Uurija peab oskama tehisaru enda jaoks tööle panna ja olema mitte niivõrd protsessi juhtija, kuivõrd mõtestaja ning lugude jutustaja,“ ütleb Niinas. Tema sõnul on oluline luua kliendile andmete abil tähendust ja konteksti.
Pikemalt tuli juttu ka trendiuuringutest, mis on Niinase jaoks olnud väga huvitav osa uuringumaailmast. „Me vaatame trendiuuringutes tervikut ehk kogu sektorit tema konkurentsis. Seal tekib pikk andmerida, kuivõrd teeme uuringuid regulaarselt. Andmereast näeme tõuse, langusi ja saame mudeldada,“ lausus ta.
Niinas rääkis, et tal tekkis huvi sotsioloogia vastu juba 1970ndatel-1980ndatel. Vahetult enne Eesti taasiseseisvumist, 1990. aastal tekkis võimalus luua oma ettevõte. „Seal oli see iseseisvuse püüd ja soov võtta ise riske ja ise oma saatust juhtida,“ meenutab ta. Kuigi see valdkond oli Eestis toona uus ja paljuski õpiti koos klientidega, ütleb Niinas: „Kui ma nüüd tagasi vaatan, siis ma ühte ütlen küll julgelt: meil ei olnud kunagi kartust ja alaväärsustunnet või tunnet, et meie ei oska. Meil oli alati julgus ja eneseväärikus.“
Pärast podcasti salvestust küsisime Niinaselt ka seda, et mis on selle 35 aasta jooksul jäänud samaks ja mis muutunud. Ta ütleb, et samaks on jäänud soov olla koguaeg liikumises ja arengus. „Maailm tundub endiselt põnev ja veel põnevam. Nii palju on leida ja avastada. Ma tunnen selle valdkonna vastu jätkuvat kirge, mu hing ja süda on siin sees,“ avaldab ta. „Ma ootan, et Emor oleks jätkuvalt otsiva ja areneva vaimuga, aga samal ajal ka sama vastutustundlik kui seni. See, et vastajad meiega räägivad ja meid usaldavad, on nii suur privileeg,“ ütleb ta kokkuvõtteks.
Vaata lähemalt juba siit (vt ka Spotify ja Apple Podcasts):
Mullu novembris alustasime turunduspraktikate taskuhäälingu “Point” lisasaatega “Point+”, kus igal nädalal võetakse fookusesse üks teema, mida kutsutakse kommenteerima valdkonna ekspert.
Loe ka:
– Mari-Liis Rüütsalu: tehisaru ei võta mitte kunagi ajakirjaniku töökohta
Juhtekspert, Kantar Emor
Inimesed hindavad endiselt traditsioonilisi offline-reklaamikanaleid, samas kui turundajad eelistavad online'i. Offline-kanalites ajavad reklaamid inimesi vähem närvi, sest need tulevad nende igapäevaellu rohkem möödaminnes. Seevastu internetis käituvad reklaamid tihtilugu nagu ebaviisakad külalised, kes ei teata oma tulekust ette ja saabuvad kõige ebasobivamal hetkel.