Uuringukool: milleks on hea omnibuss-uuring?

01.12.2025

Omnibuss-uuring võimaldab koguda vajalikku teavet korraga mitme kliendi jaoks, mis teeb sellest kulutõhusa andmekogumise meetodi. Millal ja miks seda kasutada ning mis on selle piirangud, kirjutab Kantari blogis Meghan Bazaman.

Omnibuss-uuring toimib nii, et mitu klienti saavad uuringusse lisada oma küsimusteploki või kasvõi paar küsimust neid huvitavatel teemadel. Iga klient maksab ainult oma küsimuste eest, uuringu läbiviimise kulu läheb klientide vahel jagamisele. Pärast n-ö uuringulainet ehk küsitluse läbiviimist ja andmete kokkupanekut saab iga klient just oma küsimuste vastused esinduslikult valimilt (näiteks Eestis küsitleme veebiküsitluses 1131 Eesti elanikku vanuses 16+ ja telefoni teel läbi viidav uuring kõnetab 550 elanikku vanuses 16+; tellija võib saada andmed ka ainult selle sihtrühma kohta, mis talle huvi pakub – näiteks ainult 16-50-aastased või ainult 40+ vastajad). Andmed saab kiiresti, mis võimaldab ka kiiret otsustamisprotsesse selle organisatsiooni jaoks, kes uuringu tellib.

Selle uuringu eelised
  • Kulutõhusus: kuna uuringu läbiviimise kulud jagatakse mitme kliendi vahel, on hind võrreldes eraldi uuringu läbiviimisega soodsam.
  • Kiirus ja regulaarsus: omnibuss-uuringuid korraldatakse kindla ajagraafiku alusel – näiteks kord kuus või üle kahe nädala – nii et kliendid teavad aegsasti ette, millal uuringulaine toimub ja mis ajaks võiks tulemusi oodata.
  • Rahvusvaheline haare: kuna Kantar tegutseb nii paljudel turgudel, saad kohaliku Kantar Emori poole pöördudes paluda samu küsimusi küsida erinevatel turgudel. Uuringufirma hoolitseb selle eest, kohandades vajadusel turust tingitud nüansse ja korraldades ka tõlked vastavatesse keeltesse. 
Millal seda kasutada?
  • Kiire turuülevaade: omnibuss-küsitlusega saad vaadata, kuidas inimesed tajuvad erinevaid teemasid, brände, sündmusi jne. Lisades mitmesse küsitluslainesse väikse hulga küsimusi, saab kiiresti hinnata reaktsioone pärast olulisi uudiseid, kampaania käivitamist, hinnamuudatust või tooteuuendust, ning näha, kuidas hoiakud ajas muutuvad.
  • Brändi tervise jälgimine: omnibuss-küsitlus sobib hästi kergeteks ja regulaarseteks brändi tervise kontrollideks. Hinnata saab turunduskampaaniate või tootelansseerimiste mõju ja järjepidevad kordusmõõtmised annavad infot selle kohta, mis töötab ning kus vajaks sõnum veel muutmist.
  • Toote või reklaami kiire testimine.
Millised on piirangud?

Omnibuss-uuringud on mõeldud lühemateks küsitlusteks, mis annavad kiireid teadmisi. Kui vajad süvitsi minevat uuringut, on mõistlikum teha eraldi uuring. Samuti tuleks teha eraldi uuring juhul, kui sihtrühm, kes Sind huvitab, on spetsiifilisem. Siin tasub uuringufirmaga nõu pidada, koos leitakse sobiv lahendus. Vahel tasub erinevaid uuringumeetodeid ka kombineerida: näiteks omnibuss-uuringust saadakse laiem sisend ja siis minnakse süvitsi kvalitatiivuuringuga jne.

Kõigepealt tulekski läbi mõelda, mis on uuringu eesmärk ja millise otsuse tegemisel peaks selle tulemused Sind toetama. Siis saab juba edasi mõelda sihtrühmale ja täpsematele küsimustele ning uuringuettevõttega nõu pidada parima lahenduse leidmiseks.

Allikas: Kantari blogi

Vaata ka Kantar Emori omnibusside ajakava

Loe ka:
Uuringukool: kelle arvamust me küsime?
5 küsimusetüüpi: plussid, miinused ja millal neid kasutada