Paradoks tehisaru usaldamisel
03.11.2025
03.11.2025
Seda vastuolu võib nimetada tehisaru usaldamise paradoksiks: ühelt poolt inimesed on tehisaru optimistlikult omaks võtnud, teiselt poolt aga kahtlevad, kas seda saab usaldada. Brändid ei saa seda vastuolu eirata, kirjutab Shepherd Laughlin Kantari blogis.
Need järeldused põhinevad Kantari uuringul, mis uuris Ameerika Ühendriikide elanike muutuvat suhtumist ja käitumist tehisaru suhtes. Uuring valmis koostöös MMAga (Marketing+Media Alliance).
Uuringust selgus, et enam kui pooled inimesed vanuses 18–70 kasutavad tehisaru vähemalt mõne korra nädalas, sealhulgas pea veerand igapäevaselt.
Nooremate vanusegrupis (18-35) vastas 44%, et tehisaru mängib olulist rolli pea kõikides nende töö-, õppe- ja loomeprotsessides. Need on inimesed, kes ootavad brändidega kokkupuutepunktide juures personaalsemat ja interaktiivset kogemust.
Inimesed on selgelt avatud tehisaru kasutusele igapäevaelus ning nad ootavad, et ettevõtted kasutaksid tehisaru parema kliendikogemuse loomiseks. Kõigist vastajatest näeb 81% tehisaru kasutamisel positiivset mõju toodete ja teenuste parendamisele. Nooremas vanuserühmas on neid lausa 95%.
Kõige enam (35%) vastati, et ettevõtted peaksid tehisaru kasutama kiirema ja nutikama klienditeeninduse eesmärgil. Pea sama palju (34%) leiab, et tehisaru tuleks kasutada madalamate kulude ja paremate pakkumiste eesmärgil. Pea kolmandik (31%) usub, et tehisaru tuleks kasutada probleemide proaktiivselt lahendamiseks. Üle neljandiku (27%) leiab, et tehisaru tuleks kasutada paremate otsuste tegemiseks.
Samas eeldavad tarbijad ka seda, et ettevõtted lähtuvad tehisaru kasutamisel teatud eetilistest põhimõtetest, on selle kasutamisel läbipaistvad ning kaitsevad tarbijate andmeid ja privaatsust. Oodatakse ka, et tehisaru ei asendaks inimlikku kontakti seal, kus see on oluline. Samuti eeldatatakse, et tehisaru ei kasutata eesmärkidel, mis tunduvad inimesele eksitavad või manipulatiivsed.
Usaldus ei ole miski, mis on ettevõttel lihtsalt olemas – seda tuleb järjepidevalt välja teenida. Iga tarbija kokkupuude tehisaruga on omamoodi test: kas see aitas mind või minuga manipuleeriti? Kas ma tundsin end mõistetuna või lihtsalt jälgituna?
Seega ühelt poolt tuleks tehisaru kasutada selleks, et tarbijad tunneksid selles tõesti väärtust ja isiklikku kasu. Teisalt tuleb hoida usaldust ja seada eetiline raamistik tehisaru kasutamiseks ning seda järgida.
Allikas: Kantari blogi
Loe ka:
– Uuring: tehisaru puhul kardetakse enim töökohtade kadumist
– Uuring: tehisaru tõus emotsionaalse toe pakkujana
Juhtekspert, Kantar Emor
Tööandjate maine uuring näitab, et inimeste jaoks on tööandja valikul kõige olulisemad korralik palk, kindlus töö koha säilimises ning et töötajad tunneksid, et tööandja neist hoolib. Töötajaid väärtustav kuvand kujuneb erinevate tegurite koosmõjus: lisaks materiaalsele motivatsioonipaketile on väga oluline ka juhtimiskultuur.