“Point+” keskendub teenusedisainile

15.05.2025

Seekordses „Point+“ osas arutleb teenusedisaini, aga ka ESG teemade üle HI Advisory partner Jane Oblikas. “Me oleme millegipärast 100 aastat tagasi otsustanud, et meil on lõputud ressursid ja me võime toota mida iganes, mõtlemata kordagi sellele, kuhu see materjal hiljem läheb. Halvad disainiotsused on meid viinud sinna, et me oleme totaalses kriisis. Tahame anda oma panuse sinna, et halvad disainiotsused muuta heaks ja me teeksime täna paremaid otsuseid,” ütleb ta.

„Kui mõelda, et kommunikatsioon on ju ka disain, siis olengi 30 aastat töötanud disainivaldkonnas, lihtsalt erinevate ametipostide peal,“ rääkis Oblikas. Ta töötas pikalt (sh tegevjuhina) reklaamiagentuuris Kontuur Leo Burnett ja hiljem juhtis Eesti Disainikeskust. „See oli MTÜ juhtimine, mis on totaalselt erinev eraettevõtte juhtimisest. Väga keeruline, aga kohutavalt põnev. See on põnev sellepärast, et sa näed valdkonnaüleselt suurt pilti, sa saad põhimõtteliselt tegeleda poliitika kujundamisega, meetmete väljatöötamisega – see mõjuväli on palju suurem ja laiem,“ iseloomustas ta Eesti Disainikeskuse eestvedamist.

Sealt edasi lõi ta oma ettevõtte, pakkudes koolitusi, arenguprogramme ja nõustamist. Lisaks teenusedisainile keskendub HI Advisory ringmajandusele. „Mõnes mõttes kustutan oma karmavõlga. Kui esimesed 16 aastat ma põhimõtteliselt rääkisin sellest, et „tarbi, tarbi, tarbi“, siis nüüd järgmised aastad olen tegelenud rohkem sellega, et tarbida vastutustundlikult ja vähem.“

Kui organisatsioonil on soov hakata teenusedisainiga tegelema, soovitab Oblikas mitte alustada üksi, vaid kaasata teadmist ja kogemust selles vallas. „Esimene küsimus, mida disainer sinu käest küsib, on: kelle ja mis probleemi sa tahad lahendada. See tundub triviaalne küsimus, aga kui sinna natukene sisse süüvida, siis juba see „kelle“ on raske küsimus. Kuidas sa määratled, kes on need inimesed, kelle jaoks sa tahad lahendust luua?“ Ta tõdes, et vajadused muutuvad tohutu kiirusega ning igas ajahetkes peab olema teadmine kliendi vajadustest. Mida detailsemalt suudetakse kliendi vajadused kaardistada, seda parema teenuse saab kujundada.

Teenusedisain on meeskonnatöö, kus disainer on võimestajaks. „Teenusedisainer küsib õigeid asju õiges järjekorras. Kui sa oled asja sees, on su jaoks kõik võrdselt tähtis, aga tegelikult ei ole kõik võrdselt tähtis. Väline inimene näeb asju tarbija/kasutaja pilguga ja saab aru, mis töötab ja mis ei tööta kasutaja vaates. Disainiprotsessi pole võimalik üksi läbi teha, see on koosloome. Turundajad on alati oluline osa sellest meeskonnast, nad peavad olema kaasas esimesest päevast. Siis nad saavad aru, mis on sõnumid, mille kaudu hiljem seda toodet või lahendust müüakse,“ kõneles Oblikas.

Oblikas on oma töös näinud ka selliseid tegevjuhte, kes on 20 aastat valdkonnas töötanud, aga ei ole selle aja jooksul lõppkliendiga rääkinud. Inimene võib öelda, et ta tunneb seda turgu oma kogemuse pealt, aga ikkagi on väga oluline rääkida nendega, kes päriselt seda teenust toodet/teenust tarbivad. „Kui ta tarbijatega intervjuudelt tagasi tuleb, siis tal on tekkinud empaatia nende inimeste suhtes ja ta saab hoopis paremini aru, mida need inimesed vajavad,“ lisas ta.

Kuula-vaata lähemalt (vt ka Spotify ja Apple Podcasts):

Novembris alustasime turunduspraktikate taskuhäälingu “Point” lisasaatega “Point+”, kus igal nädalal võetakse fookusesse üks teema, mida kutsutakse kommenteerima valdkonna ekspert.

Loe ka:
“Point+” keskendub isikuandmete kaitse teemadele
“Point+” reklaamitööstuse teemal, külas on Rein Iida