Kuidas seada saavutatavaid uuringu eesmärke?
23.07.2025
23.07.2025
Uuringu eesmärgiks on seni puuduv teadmine, mis aitab lahendada uurimisprobleemi ja puuduvat teadmuslünka. Eesmärk peab olema hõlpsasti arusaadav. Samaaegselt eesmärgi seadmisega sõnastatakse uurimisküsimused, need seatakse järjekorda ja hinnatakse, kas need üldse sobituvad küsitlusse. Tänapäeval on kõigil pidevalt kiire ja vastajate aeg on väärtustatud – seega on selgus ja fookus uuringute puhul olulisem kui kunagi varem.
Enne eesmärkide sõnastamist on oluline mõista tausta: seda, mis ajendas uuringut tegema. Taust võib koosneda varasemate uuringute tulemustest, ajaloolisest infost, esinevatest probleemidest – tähtis on mõista, milleks on uuringut vaja. Sageli annavadki esmase vastuse uuringu vajadusest eesmärgi sõnastamine ja tausta uurimine.
Selgelt sõnastatud uurimiseesmärgid suurendavad tõenäosust, et küsitluse tulemused annavad vajalikke teadmisi ja mitte lihtsalt huvitavat, kuid ebaolulist infot. Lisaks toovad hästi sõnastatud eesmärgid esile olulised küsimused, millele küsitluses vastuseid otsitakse. Uuringu eesmärgid annavad ka sisendi küsitlustulemuste struktureerimiseks aruandes.
Kui pole selget arusaama, mida uuringuga tahetakse teada saada, on oht, et kogutud info osutub kasutuks – see võib olla liiga üldine või ebaoluline. Mõned levinud vead:
Üks on kindel: uuringu eesmärgid peavad olema selged, lühikesed ja täpsustama, millist teadmiste puudujääki nad täidavad. Selleks, et struktureerida eesmärke, on oluline jälgida neid komponente:
Enne uuringu tegemist küsi endalt ja tiimilt järgmisi küsimusi:
Mida?
Mis tingis selle uuringu? Kas valmistud kampaaniaks, reageerid müügilangusele või uurid uut sihtgruppi?
Kuidas?
Kuidas tulemusi kasutatakse? Kas strateegia kujundamiseks, loov- või meediatöö otsusteks, turunduseks või sisemiseks info jagamiseks?
Kelle jaoks?
Kellele on tulemused mõeldud? Tootearendus, agentuurid, loovmeeskonnad, strateegid, juhtkond?
Lisaks tasub kaardistada ära kogu taustamaterjal. Kas saad seda infot kuskilt mujalt? Võib-olla on see juba ettevõtte sees olemas.
Oskus küsida õigeid küsimusi aitab minna süvitsi teemasse ning konverteerib ärieesmärgid tugevateks uurimiseesmärkideks. Kokkuvõttes algab hea uuring tugevate eesmärkidega ning on vundamendiks ülejäänud tegevustele – küsimuste koostamisele, küsitlustööle vastajate seas, tulemuste analüüsile ja selle kvaliteedile ning lõplike otsuste langetamisele.
Heade eesmärkide kirjutamine nõuab enamat kui lihtsalt mõõdikute loetelu ja märksõnu. See vajab läbimõeldud sisendit, selget ülesehitust ja planeerimist. Panustades alguses aega strateegiliste eesmärkide sõnastamisse, tagad tulemused, mis on mitte ainult sisukad, vaid ka rakendatavad.
Allikas: Kantar
– Kuidas optimeerida ja parandada küsitluse vastamise määra?
– Viisid, kuidas kontrollida andmete kvaliteeti
– Milline näeb välja hea küsitluse disain?
– Uuringukool: kuidas jõuda uuringumõttest uuringudisainini?
– Uuringukool: kuidas mõõta brändi edu?
– Uuringukool: miks teha brändi- ja turu-uuringuid
Juhtekspert, Kantar Emor
Inimesed hindavad endiselt traditsioonilisi offline-reklaamikanaleid, samas kui turundajad eelistavad online'i. Offline-kanalites ajavad reklaamid inimesi vähem närvi, sest need tulevad nende igapäevaellu rohkem möödaminnes. Seevastu internetis käituvad reklaamid tihtilugu nagu ebaviisakad külalised, kes ei teata oma tulekust ette ja saabuvad kõige ebasobivamal hetkel.