TNS Emori igapäevakaupade hinnaseire maikuus 2009
20.05.2009
20.05.2009
Mai alguses toimunud TNS Emori igapäevakaupade hinnaseire tulemused näitavad, et Tallinnas on toidukaupade hinnatase Prismas, Maximas ja Säästumarketis praktiliselt sama – ligikaudu 630-kroonise ostukorvi korral on erinevus kokku alla 1 krooni. Selveri ostukorv on võrreldes eelmiste perioodidega muutunud soodsamaks, olles nüüd viie kaupluse keskmisest vaid 3% kallim.
Uuringu projektijuhi Mari-Ann Bankieri sõnul on hinnaerinevused poodide lõikes kõige väiksemad sagedasti ostetavates tooterühmades nagu näiteks piimatooted, sai-leib ning puu- ja köögiviljad. Piima hind soodsaimas ja kalleimas ostukohas erineb vaid 20 senti ja keefiri hind 10 senti. Täpselt sama hinnaga võib vaadeldud viiest poest osta aga näiteks Kirde saia ja banaane. Suuremad on hindade erinevused liha- ja vorstitoodete, juustu ning maiustuste kategoorias.
Hinnad fikseeriti 13. mail järgmistes Tallinna kauplustes: Sõle Säästumarket, Punase tn Maxima, Rocca al Mare Prisma, Ülemiste Rimi ja Tondi Selver.
TNS Emori igapäevakaupade hinnaseire viiakse läbi kord kuus Tallinna viie suurema jaeketi kauplustes. Igal uuringuperioodil valitakse välja jaekettide konkreetsed poed, kus ostetakse uuringus kaardistatavaid tooteid. Igas poes ostetakse samu tooteid. Hinnad fikseeritakse kassat¹eki alusel.
TNS Emori igapäevakaupade hinnaseire aluseks on pere ühe kuu ostukorv, mis hõlmab pere-eelarves olulisema kaaluga tooterühmi. Ostukorvi arvutamisel tuginetakse Statistikaameti pere-eelarve uuringu andmetele tooterühmade tarbitavate koguste kohta ning TNS Emori hinnaseire andmetele.
Uuringusse on kaasatud nii tuntud brändid kui ka odavaimad tooted. Odavaimate toodete hulka võivad sattuda näiteks nii soodushinnaga müüdavad tuntud brändid kui ka jaebrändid. Odavaimad tooted on toodud sisse nendes tooterühmades, kus tarbijate hinnatundlikkus on suur (nt kuivained, piim, puu-köögiviljad jne). Tooterühmades, kus hinna roll on väiksem ja brändi roll suurem (nt kohv, õlu), on uuringusse võetud konkreetsed kaubamärgid. Hetkel kaardistatakse uuringus ligi 40 tooterühma ja ligi 50 toodet.
Uuringuekspert, Kantar Emor
Viimastel aastatel aset leidnud muutused brändide edetabelis viitavad sellele, et Eesti elanikud hindavad üha enam globaalseid ja vähem kohalikke kaubamärke. Nii leiame Kalevi ja ERRi kõrvalt YouTube'i ja Google'i.