Maailma väärtuslikemate brändide esikohta hoiab endiselt Amazon

30.06.2021

Kantari äsja avaldatud maailma väärtuslikemate brändide edetabeli BrandZ esikohal püsib endiselt Amazon, mille väärtuseks on ligi 684 miljardit USA dollarit.

Maailma väärtuslikemate brändide TOP 100 tegi viimase aastaga läbi rekordilise kasvu ning nende koguväärtuseks hinnatakse ühtekokku 7,1 triljonit USA dollarit, mis on võrdväärne näiteks Prantsusmaa ja Saksamaa SKT-ga kokku arvestatuna.

Edetabeli tipus troonib endiselt Amazon, mille väärtus kasvas aastaga 64 protsenti 684 miljardile dollarile. Amazonile järgneb Apple, mille väärtus kasvas aastaga koguni 74 protsenti 612 miljardile dollarile. Amazon ja Apple on ka kaks esimest brändi, mille väärtus ületab poole triljoni dollari piiri.

Kõige kiiremat kasvu näitas Tesla, pälvides ka kõige väärtuslikuma autobrändi tiitli ning kasvatades oma väärtust rekordilised 275 protsenti 42,6 miljardile dollarile.

BrandZ edetabeli tipus domineerivad sarnaselt viimastele aastatele ka tänavu tehnoloogiabrändid – koguni seitse brändi esikümnest pärinevad tehnoloogiasektorist. Tehnoloogia on aidanud kasvatada väärtust ka mittetehnoloogiabrändidel – nt luksusbränd Gucci, kes kasutas pandeemia-aastal TikToki mõjuvõimsat jõudu. Esikümne brändide koguväärtus on täna ühtekokku 3,3 triljonit dollarit, võrdluseks – 2011. aastal oli see „vaid“ 800 miljardit.

Viimane aasta on brändi kasvu poolest olnud rekordiline. Hoolimata sellest, et paljudel on olnud raske aasta, näitavad uuringutulemused taas, et tugevad brändid toovad aktsionäridele head tootlust, on vastupidavamad ja taastuvad katsumustest kiiremini. Seejuures on kasvu näha sektorites, millele ennustati pandeemia alguses suuri väljakutseid. Näiteks on rõivabrändid ühtekokku kasvanud rohkem kui meedia- ja meelelahutusbrändid, ning luksusbrändid on hoolimata globaalselt vähenenud reisimisest ja piirangutest oma tähelepanu ümber suunanud ning selle tulemusel oma väärtust kasvatanud.

Kõikides valdkondades on edukalt läinud brändidel, mis on hästi vastanud tarbijate muutunud vajadustele ning käitumisele. Kuna viimase aasta jooksul on tarbijad veetnud aega rohkem koduseinte vahel kui mujal, on meedia- ja meelelahutusbrändid tänu sellele oma väärtuse poolest kasvanud muljet avaldavalt poole võrra. Ehkki kiirmoe kategooria brändid kokkuvõttes nii kiiresti ei kasvanud, on nende hulgas siiski mõned erandid – Uniqlo (kasv 88%) ning H&M (+47%).

Kuna pandeemiast tingitud piirangute tõttu on maailm üha enam veebikaubanduse poole liikunud, kasvatasid tänu sellele jaekaubanduse tippbrändi oma väärtust ühtekokku 48 protsenti. Peale Amazoni näitasid tugevat kasvu ka mitmed Hiina e-kaubanduse tipud eesotsas Alibabaga.

Edetabelisse esimest korda pääsenud ning ka üks suurimaid tehnoloogiasektori edulugusid on kindlasti Zoom, mis platseerus esisaja pingerea keskpaika väärtusega ligi 37 miljardit dollarit.

Tellimuspõhine mudel on paljude jaoks olnud üks märkimisväärsemaid tegureid edu saavutamisel. Siinkohal võib üheks parimaks näiteks tuua Microsofti (kasv 26%) uuenduslike lahendustega, mis aitasid kohaneda uute töökeskkondadega ning minna üle tellimuspõhisele mudelile. Brändid nagu Xbox, Disney ja Netflix kasvatasid kõik oma väärtust, samal ajal jõudis esisaja hulka ka populaarne muusika voogedastusteenuse bränd Spotify, olles kasvatanud viimase viie aastaga oma kasutajate hulka koguni 454 protsenti.

Brändi kasvu vedavaks jõuks paistab üha enam olevat maine, eriti jätkusuutlikkust ning eetilisust silmas pidades. Luksusbrändide väärtus kasvas kokku arvestatuna 34 protsenti, peamiselt Prantsuse ja Itaalia ettevõtted nagu näiteks Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH), mis investeeris oma ettevõtte mainesse läbi pandeemiaga seotud algatuste, jätkusuutlikkuse ning selliste sotsiaalsete liikumiste nagu BLM toetamise.

Uuringu tulemuste analüüsist ilmneb, et 70 protsenti brändi edust moodustab nelja põhitingimuse täitmine: pidevalt suurepärase kogemuse pakkumine kõigis brändi kokkupuutepunktides, hästi disainitud ning funktsionaalsete toodete ja teenuste lai valik, mugavus ning väga hea reklaam.

Siiski on koroonapandeemia viimase aasta jooksul rõhutanud ka selliseid tarbijaväärtusi nagu usaldus ja usaldusväärsus. Need brändid, kes arendavad pidevalt oma väärtusi, näitavad neis küsimustes juhtpositsiooni, eristuvad teistest ning paistavad silma.

Allikas: Kantar