TNS Emor: põhitoiduainete ostukorv kallines aastaga 0,8%
08.11.2013
08.11.2013
2013. aasta oktoobrikuus oli põhitoiduainete ostukorvi maksumuseks 68,21 eurot ühe inimese kohta, mis on 0,16 eurot (0,2%) vähem kui septembris ja 0,52 eurot (0,8%) rohkem kui oktoobris 2012.
Võrreldes eelmise aasta septembriga on toidukorvi valitud toodetest enim kallinenud näiteks värske lõhe (36,6%), importõunad (14,8%) ja lahtine kartul (11,6%). Lihatoodetest kallinesid broiler (3,6%), ja lahtised viinerid (2%). Aastaga on oluliselt kallinenud ka või (7,8%). Võrreldes eelmise aastaga on hinnad enim langenud pikal importkurgil (18,8%), M-suuruses kanamunadel (16,9%), importtomatil (13,8%) ja banaanil (10,6%). Odavnenud on ka suhkur (8,6%), rukkileib (4,9%), kondita veiseliha (4,5%), kondita sealiha (2%) ja kilepakendis 2,5% piim (1,8%).
Tooterühma osakaal toidukaupade tarbimises | Tooterühmade osakaalud 100% ümber-arvestatuna | okt 12 |
juuni 13 | aug 13 | sept 13 | okt 13 |
Muutus ± % okt 13/ okt 12 | |
ühiku hind, € |
||||||||
Piim 2,5% (1 l, kile), 1 l | 3,5% | 6,1% | 0,58 | 0,58 | 0,57 | 0,56 | 0,57 | -1,8% |
Või (al 82%, 175-200 g pakend), 1 kg |
3,5% | 6,1% | 7,35 | 7,57 | 7,90 | 7,85 | 7,93 | 7,8% |
Naturaaljuust (25-27%), 1 kg | 8,3% | 14,4% | 7,36 | 7,47 | 7,31 | 7,29 | 7,32 | -0,5% |
Veiseliha (kondita), 1 kg | 0,5% | 0,9% | 9,50 | 9,48 | 8,96 | 9,22 | 9,07 | -4,5% |
Sealiha (kondita), 1 kg | 5,8% | 10,1% | 5,97 | 5,96 | 5,87 | 6,08 | 5,85 | -2,0% |
Broiler, 1 kg | 2,9% | 5,0% | 2,47 | 2,53 | 2,51 | 2,60 | 2,56 | 3,6% |
Keeduvorst, 1 kg | 6,0% | 10,4% | 4,32 | 4,36 | 4,30 | 4,30 | 4,35 | 0,6% |
Kodune hakkliha, 1 kg | 2,4% | 4,2% | 5,25 | 5,43 | 5,48 | 5,24 | 5,25 | 0,1% |
Viinerid (lahtised), 1 kg | 6,0% | 10,4% | 3,40 | 3,48 | 3,46 | 3,49 | 3,47 | 2,0% |
Kanamunad (M, 10 tk, kodumaine) |
1,7% | 3,0% | 1,49 | 1,33 | 1,24 | 1,30 | 1,24 | -16,9% |
Rukkileib, 1 kg | 4,6% | 8,0% | 1,28 | 1,26 | 1,26 | 1,26 | 1,22 | -4,9% |
Sai, 1 kg | 4,6% | 8,0% | 1,31 | 1,34 | 1,31 | 1,36 | 1,39 | 6,1% |
Suhkur, 1 kg | 1,3% | 2,3% | 1,21 | 1,08 | 1,08 | 1,09 | 1,10 | -8,6% |
Kartul (lahtine), 1 kg | 1,3% | 2,3% | 0,28 | 0,49 | 0,46 | 0,32 | 0,31 | 11,6% |
Kurk (pikk, import), 1 kg | 1,4% | 2,3% | 1,24 | 1,52 | 0,95 | 0,93 | 1,01 | -18,8% |
Tomat (import), 1 kg | 1,4% | 2,3% | 1,54 | 1,34 | 0,91 | 0,72 | 1,33 | -13,8% |
Õun (import), 1 kg | 0,8% | 1,4% | 1,30 | 1,54 | 1,76 | 1,59 | 1,50 | 14,8% |
Banaan, 1 kg | 1,0% | 1,7% | 1,38 | 1,42 | 1,29 | 1,16 | 1,23 | -10,6% |
Värske lõhe, 1 kg | 0,6% | 1,0% | 5,36 | 8,18 | 7,15 | 8,08 | 7,31 | 36,6% |
57,5% | 100,0% | |||||||
Ostukorvi maksumus ühe inimese kohta kuus | 67,69 | 69,18 | 68,07 | 68,37 | 68,21 | |||
Muutus võrreldes eelmise kuuga | -1,5% | -1,6% | 0,4% | -0,2% | ||||
Muutus võrreldes eelmise aasta sama kuuga (2012) | 1,7% | 0,5% | 3,0% | 0,8% |
TNS Emori põhitoiduainete ostukorvi kuulub üle 50 nimetuse toiduaineid piima-, liha-, teravilja-, kalatoodete ning puu- ja köögiviljade kategooriast, lisaks kanamunad ja suhkur.
Toidukorvi koostamisel on lähtutud põhimõttest, et seal oleks esindatud põhilised tooterühmad sellise osakaaluga nagu need on SA leibkonnauuringu andmetel tarbimises.
Toiduainete jaehinnad kogutakse 10 korda aastas 26 kauplusest Eesti suuremates linnades ja kaks korda aastas (mais ja novembris) 45 kauplusest üle Eesti. Hinnavaatlust tehakse Eesti suuremates jaekettides (Selver, Maxima, ETK erinevad jaeketid, Rimi jaeketid, Grossi Toidukaubad jne). Kaupluste valimisse kuuluvate jaekettide summaarne turuosa ületab 90% esma- ja toidukaupade jaekäibest kaupluste sektoris. Erinevate ketipoodide proportsioonid valimis esindavad ligikaudselt nende turuosasid, mis annab aluse mõõdetava hinnataseme laiendamiseks kogu Eestile.
Hinnavaatlused kauplustes viiakse läbi TNS Emori koolitatud vaatlejate poolt igal kuul 1.–10. kuupäevani.
Pärast hindade fikseerimist toimub andmete järelkontroll ning andmete analüüs.
Üldjuhul fikseeritakse igas tooterühmas viie toote hind. Hinnavaatlejad märgivad üles igas tooterühmas kolme populaarsema toote hinnad ning ka madalaima ja kõrgeima hinna. Juhul kui mingis tooterühmas on vähem tooteid või kui populaarsema ja madalama hinnaga tooted kattuvad, siis vastavalt väheneb ka mõõdetavate toodete hulk. Populaarsema toote valiku aluseks on TNS Emori eelnevatest uuringutest saadud informatsioon. Kui toode on poes soodushinnaga, mis kehtib kõigile ostjatele, siis fikseeritakse soodushind. Kui soodushind kehtib vaid kliendikaardiga, siis märgitakse üles tavahind. Pakendatud toodete puhul kogutakse enam levinud pakendiformaatide hinnad. Tooterühma keskmine hind arvutatakse kolme populaarsema toote hinna alusel.
Juhtekspert, Kantar Emor
Inimesed hindavad endiselt traditsioonilisi offline-reklaamikanaleid, samas kui turundajad eelistavad online'i. Offline-kanalites ajavad reklaamid inimesi vähem närvi, sest need tulevad nende igapäevaellu rohkem möödaminnes. Seevastu internetis käituvad reklaamid tihtilugu nagu ebaviisakad külalised, kes ei teata oma tulekust ette ja saabuvad kõige ebasobivamal hetkel.